Azospermi Erkek Sağlığı Rosi Tüp Bebek Tüp Bebek Tedavisi

Kısırlık Nedir?

Erkek ile kadın arasında düzenli ve korunma olmadan 35 yaş altı minimum 1 yıl, 35-40 yaş arası 6 ay, 40 yaş üstü 3 ay süre boyunca düzenli cinsel ilişki gerçekleşmesine rağmen çocuk sahibi olamama gibi bir durum ortaya çıkıyorsa, bu durum kısırlık şüphesini düşündürür. Bir diğer adı infertilite olarak bilinen bu durum, belirlenen bu süreler zarfında ki yaşam değişiklikleri çalışma koşulları gibi birçok farklı etmenlere göre 2 yıl gibi bir süre olarak da belirlenebilir. Erkeklerde bu rahatsızlığın temelinde birçok farklı neden yatabilir ve rahatsızlığın farklı türleri bulunmaktadır.

Açıklanamayan Kısırlık

Yaş gruplarına göre belirtilen sürelerde düzenli ilişki yaşanmasına rağmen, gebe kalamayan çiftlerde yapılan muayene ve tetkiklere rağmen herhangi bir neden saptanamadığı durumlarda açıklanamayan infertilite tanısı konur.

Gebelik, çiftin düzenli bir şekilde cinsel birliktelik yaşaması sayesinde elde edilebilir. Özellikle yumurtlama yaşanacak günlerde çiftleşme sağlandığında ve kaliteli sperm yumurta hücresini döllediğinde hamilelik ortaya çıkar. Binlerce hatta milyonlarca sperm içerisinde sadece 1 adet hücre yumurta döllenme olayını gerçekleştirir ve bu yumurtanın dış cepheleri diğer spermler tarafından aşılmaz bir hale gelir.

Tamamen sistematik bir şekilde anlatılan yollar ile çocuk sahibi olamama gibi bir durum ortaya çıktığında, anne veya baba adayından birinde infertilite olma olasılığı bulunmaktadır. Eş zamanlı bir olarak muayene ve tetkileri yapılan anne baba adayları içerisinde tıbbi problemin nereden kaynaklandığı bulunarak tedavi nedene yönelik başlanır. Ancak bu durumlar dışında geriye kalan ve nedeni tespit edilemeyen infertilite açıklanamayan bir niteliktedir.

Erkeğe Bağlı Kısırlık

İnfertilite rahatsızlığında özel bir neden bulunmamak ile birlikte bir ya da iki yıl süre içerisinde çocuk sahibi olunamadığında bu belirti infertilite belirtisi olarak kabul edilir. Ancak durum erkeğe bağlı ise altta yatan hastalıklar ile birlikte bazı belirtiler görülebilir. Bu durumda testisler üzerinde şişme, penis akıntısı veya ağrı gibi nedenler bulunabilir.

Kadına Bağlı Kısırlık

Erkeklerde rahatsızlığın oluşmasının altında yatan testis ve penis sıkıntıları gibi kadınlarda da yumurtalık ve rahim sıkıntıları ortaya çıkabilir. Bu nedenle erkeklere göre daha düşük oranla kadınlarda infertilite nedenleri bulunabilir. Genellikle hastalıkta kadınlardan kaynaklanan noktalar yumurtanın tam gelişmemiş olması, döllenmiş yumurtanın rahim içine yerleşmemesi, aşırı kilo, rahim düzensizliği, endometriozis, geçirilmiş pelvik enfeksiyonlar, genetik hastalıklar ve madde bağımlılığı gibi noktalar olabilir.

Kısırlık Belirtileri Nelerdir?

Erkekler için düşünüldüğünde infertilite belirtileri arasında genellikle testis ağrısı, testislerde şişme, penis akıntısı gibi bulgular göz önünde bulundurulabilir. Erkeklerde sertleşme ve boşalmada sıkıntı yaşanabilir. Saçlar çok hızlı veya çok yavaş uzayabilir. Cinsel isteksizlik ya da cinsel tatminsizlik oluşabilir. Testis boyutlarında küçük bir görüntü olması ve sperm sayısının kalitesiz olması gibi noktalar bulunabilir.

Kadınlarda ise infertilite belirtileri göz önünde bulundurulduğunda, adet kanaması düzensizlikleri görülebilir. 2 adet dönemi arasında 21 günden kısa veya 35 günden daha uzun süre yumurta düzensizlikleri yaşanılması bir belirti olarak göz önüne alınabilir. Ayrıca çok daha uzun süren kanamalar ve 2 günden kısa süren damlalar halinde geçirilen adet dönemleri bir yumurtlama problemi olduğunu gösterebilir. Kadınlarda yapısal olarak fazla sivilce, aşırı kıllanma, saç dökülmesi, fazla kilo alma ya da kilo kaybetme, cinsel ilişki sırasında ağrı gibi noktalar belirti olarak alınabilir. Gebelik dışında göğüslerden süt gibi bir akıntı gelmesi belirti oluşturabilir.

Erkeklerde ve Kadınlarda Kısırlık Nedenleri

İnfertilite rahatsızlığında nedenler kadın ve erkeğe göre değişiklik gösterebilir.

Bu kapsamda öncelikle erkeklerde görülen nedenler göz önüne alınırsa;

• Fazla sperm üretimi
  • Diyabet
  • HIV enfeksiyonları
  • Testis genişlemesi yani varikosel
  • Erken boşalma veya testis blokaj yapısı
  • Pestisit ve kimyasallar ile radyasyona maruz kalma
  • Fazla alkol sigara antibiyotik tüketimi
  • Uzun süre sauna ve sıcak su ile temas etme
  • Radyasyon ve kemoterapi tedavileri nedenler arasında bulunabilir.

Kadınlar için sayılabilecek nedenler arasında ise

• Ovulasyon bozuklukları
  • Polikistik over sendromu
  • Hiperprolaktinemi
  • Tiroid bezi bozuklukları
  • Yeme bozuklukları, obezite
  • Rahim bozuklukları
  • Fallop tüpü hasarı veya tıkanma iltihaplanma rahatsızlıkları
  • Endometriozis
  • Erken menopoz
  • Pelvik enfeksiyonlar
  • Kanser tedavisi
  • Kötü tedavi görülen diyabet, çölyak hastalığı ve lupus gibi otoimmün hastalıklar nedenler arasında sayılabilir.

Erkeklerde Kısırlık Tanısı Nasıl Konur?

Hastalık tanısı konulabilmesi için öncelikle erkeklerin öyküsü dinlenir. Sonrasında fiziki muayene ile birlikte semen analizi işlemleri başlatılır. Yaklaşık bir hafta cinsel perhiz gerçekleştirildikten sonra semen analizi sağlanır ve tedavi yöntemi daha hızlı belirlenebilir.

Muayene sırasında sistematik bir yöntem izlenir. Örneğin alın saç çizgisi, alın girintisi, yüz kıllarındaki fazlalık veya eksiklik gibi hormonal nedenler incelenir. Erkekte göğüs büyümesi yani jinekomasti olup olmadığı, koltuk altı ve eşey bölgelerinde kıllanma durumları, penis ve testis görüntüsü, varikosel, sperm kanallarının incelenmesi ve obezite varlığı değerlendirilir.

Semen analizi sonucunda meni içerisinde hiç sperm bulunmazsa, genetik incelemeler sağlanır. Yani periferik kromozom ve Y kromozomu incelemesi yapılır. Bu konuda FSH, LH ve Total testosteron ölçümleri gerçekleştirilir. Ayrıca prolaktin, tiroid hormonları ve östrojen seviyeleri ölçülür.

Sperm incelemeleri sırasında normal olarak orta bölge ve kuyruk bölümleri incelenerek, anormal bir görüntü ve ölçü bulunup bulunmadığı tespit edilir. Eğer şekil bozukluğu bulunursa, spermde hareket bozukluğu da ortaya çıkabilir. Hasarlı bir sperm, sonuca ulaşarak dölleme gerçekleştiremez.

DNA hasar testi yöntemi sayesinde ise çiftlerde uygulama sağlanarak sperm yüzdesi hesaplanır. Test sonucunda erkekte %15 altında sperm sayısı çıktığında hasarlı, %16-30 arasında ara değerler ve %30 üzerinde ise şiddetli DNA hasarı olduğu kabul edilir. DNA hasarı ilaç tedavileri ile giderilebilen bir durum olabilir.

Sayım ve semen analizi sonuçlarına göre sperm sayısı azalması oligozoospermi ve hareket bozukluğu ise astenozoospermi olarak adlandırılır. Sperm sayısı 5 milyon altında olursa, şiddetli oligozoospermi hiç sperm bulunamazsa azospermi sonucu bulunur. Azospermi rahatsızlığında testiste hiç sperm yapılmıyorsa veya sperm kanallarında tıkanıklık bulunuyorsa, tedavi yöntemleri değişir.

Kısırlığın Tedavisi Var Mıdır?

İnfertilite nedenleri ve tüm teşhisler gerçekleştirildikten sonra erkeklerde infertilite rahatsızlığı için hormon bozuklukları durumunda ilaç tedavisi kullanılabilir. Eğer eksik hormonlar tamamlanırsa, sperm yapımı sağlanabilir.

İğne tedavisi ile hormonal bozukluk giderilebilir. Tedavi süreci 2 yıl gibi bir süreye kadar yayılabilir.

Sperm sayısı 10 milyon üzerinde görülürse, aşılama yöntemi ile tedavi elde edilebilir. Erkekten alınan örnekler temizlenerek, hareketli ve kaliteli bir hale getirilir ve aşılama yöntemi gerçekleştirilir. %10 gibi bir gebelik başarısı elde edilebilir.

Halk arasında bilinen tüp bebek yöntemi sayesinde ya da mikroenjeksiyon ve sperm mikroenjeksiyon yöntemleri sayesinde gebelik sağlanabilir. İnfertilite ameliyatı olarak bilinen Mikro TESE, azospermi hastalarında mikroskobik operasyon ile sperm elde edilmesini sağlamaktadır.

Kısırlık Testi Nedir Nasıl Yapılır?

İnfertilite rahatsızlığı için belirlenmiş olan test, erkeklerde uygulanan semen testi yani DNA hasar ve sperm sayımı testi olarak bilinmektedir. Erkek üzerinden alınan örneklerin incelenmesi ve sayım gerçekleştirilmesi sayesinde bu test yapılır.

Erkeklerde Kısırlığa Neden Olan Hastalıklar

Bu tip hastalıklarda öncelik olarak kabakulak ya da çocukluktan gelen ergenlik sonrası kabakulak gibi rahatsızlıklar göz önünde bulundurulur. Ergenlik sonrası geçirilen kızamık ve yüksek ateşli enfeksiyonlar neden olabilir.

Çocukluk çağında lenfoma veya lösemi rahatsızlıkları görünmesi, radyoterapi uygulanması gibi sıkıntılar neden olabilir.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar zamanla infertilite nedeni olarak görülebilir.

Eğer cinsel birliktelikte başarılı bir sonuç elde edilemiyorsa yani cinsel fonksiyon bozukluklar bulunuyorsa, bu da hastalık nedeni olabilir.

Sigara ve alkol çok fazla kullanıldığında, obezite gibi bir rahatsızlık bulunduğunda ve vitamin ile proteinlerden eksik bir beslenme görüldüğünde hastalık nedeni ortaya çıkabilir.

Erkeklerde Kısırlığa Neden Olabilecek Meslekler

Sperm üretimi üzerinde kimyasal maddeler, ilaçlar ve radyoaktif maddeler etki gösterebilir. Bu tip alanlarda çalışan erkekler, fırın, hamam gibi sıcak noktalarda çalışan kişiler, öğretmen ve kuaför gibi çok fazla ayakta kalan kişiler infertilite rahatsızlığı yaşayabilir.

Azospermi, nedenleri, tedavi şekli ve başarı oranları nedir?? detaylı bilgi için linkten bilgi alabilirsiniz.

Rosi Tekniği Nedir?? detaylı bilgi için linkten bilgi alabilirsiniz.

Tüp Bebek Tedavisi Zor mu? detaylı bilgi için linkten bilgi alabilirsiniz.

Hasta Öyküleri

Sizin sayenizde hayat ışığı kızımıza kavuştuk. Size ne kadar teşekkür etsek azdır. İyi ki sizi tanımışız. İyi ki merkezinize gelip tüp bebek yaptırmışız. Size ve ekibinize mutluluğumuzu borçluyuz. İyi ki varsınız…

S.İ. ŞAHİN

Sevgili Timur Hocam, tam umudumuzu kaybettiğimizde mevlam sizi karşımıza çıkarttı. Siz bizleri sevindirdiniz ya yüce mevlam da sizleri sevindirir inşallah. Timur bebek elinizi öpmeye gelecek…

S.H. Erdemir

Sevgili Timur amca. Siz bana ismimi veren amcaymışsınız. Annem ve babamın selamları var. Size dua ediyorlarmış. Fotoğrafımı gönderiyorum ve sizlerin ellerinden öpüyorum.

I. Altınöz

Çok saygıdeğer Gürgan Tüp Bebek çalışanları ve Timur hocam merhabalar. Tüm ekibinize çok teşekkür ederim. Bu gün Merkezinizde yaptırmış olduğum tüp bebek sayesinde, bebeğimi kucağıma almış bulunmaktayım. Dünyada bundan daha güzel bir duygu olamaz çok teşekkürler…

T.Z.Çalışkan

Dünyamıza renk kattınız. Bu iki dünyalar tatlısı kızın yarın doğum günleri. Her doğum gününde mesaj atacağım unutursam bilin ki elimde olmayan bir sebep var. İnşallah kızlarımın eşleri de sizin kadar iyi insanlar olurlar. Çok teşekkürler sevgili yakışıklı hocam.

F.N. Kaymak

Herkese tavsiye edebileceğim tek adres profesyonel ekibi ve doktorlarıyla bu kadar başarılı bir tüp bebek merkezi açan Timur hocamı iyiki tanımışız. Sayenizde inandık, çabaladık ve sahip olduk. Zor zamanlarımızda desteğinizi eksik etmediniz. Bu 9 aylık süreçte bizi yalnız bırakmadınız. Çok teşekkür ederiz. Başarılarınızın devamını dileriz.

O.G.A. ASLANTÜRK

Evimizin neşesi oldu, her şey için teşekkür eder, tavsiye ederiz.

A.Ünal M.Ünal