Azospermi nedir?

Azospermi nedir? erkeğin menisinde yapılan test sonucunda hiç sperm bulunmaması durumudur. Azospermi; tıkanıklığa bağlı olan ve olmayan şeklinde iki çeşit olarak bulunmaktadır. Tıkanıklığa bağlı olan Azospermiçoğunlukla sperm kanallarının eksik olmasına ya da sperm kanallarının iltihaplı olması yüzünden gelişir. Cerrahi operasyon ile sperm kanallarındaki sorunlar hemen düzeltilebilmektedir. Tıkanıklığa bağlı olmayan Azospermide ise genetik bozukluklar, testislerin doğuştan torbada olmaması ya da kanalların yukarda kalması sebebiyle erkeklerin sperm üretmesinde sıkıntı yaşanmaktadır.

Azospermi Belirtileri Nelerdir?

Azospermide meni görsel olarak tamamen sağlıklı bir görüntüye sahiptir. Ancak erkeklerin testislerinde işlev bozuklukları yaşanması ve sperm üretimi için vücudun uygun hormonları sağlayamaması sperm üretimini ve kalitesini olumsuz etkilemektedir. Bu durumun teşhisi sperm analizi ya da Spermiogram testi ile veya hormon testleri ile sağlanmaktadır. Bir yıla kadar doğum kontrol yöntemleri ile doğal yollardan hamile kalamayan çiftler kadın doğum uzmanlarını veya ürolog doktorları ziyaret edip ultrason muayenelerini, sperm testi ve diğer hormon tahlillerini yaptırabilirler.

Azospermi Nedenleri

Azosperminin en önemli nedeni hormon düzensizliğidir. Skrotum torbalarına testislerin inmemesi, testise ve damarlara darbe gelmesiyle bu bölgede travma meydana gelmesi Azosperminin diğer nedenlerindendir. Kemoterapi ve ışın tedavisinde ışın etkenlerine ve yüksek dozda ilaçlara maruz kalmak üreme sistemini olumsuz etkilemektedir. Testiste bulunan damarların genişlemesi, kromozoma bağlı genetik hastalıklarda, madde bağımlılığı, sigara ve alkol kullanımı da Azospermi’ye neden olmaktadır.

Azospermi Nasıl Tedavi Edilir?

Muayene için gelen çiftimizin çocuk sahibi olamama nedeni Azosperm teşhisi ile sonuçlandıktan sonra hastanın detaylı medikal özgeçmişi alınır. Fiziki muayenelerin ardından laboratuvar testleri ile hastalığın nedeni araştırılmaya başlanır. Testis muayenesi, hormon tetkikleri, ultrason incelemeleri de yapılarak Azosperm araştırılır. Hormon eksikliği sebebiyle oluşan Azospermibelirtileri hormon desteği sağlanarak en aza indirebilmektedir.

Tıkanıklığa bağlı Azosperminin tedavisinde, iğne aracılığıyla testisteki dokulardan sperm elde edilmektedir. Epididimden alınan spermin hareketliliği, şekli, kalitesi ve sayısı kontrol edilir ve Tüp Bebek Tedavisi için uygunluğuna bakılır. Tıkanıklığa bağlı olmayan Azospermide ise normal yolla elde edilemeyen spermler cerrahi yöntemlerle elde edilir. TESE, TESA, Mikro TESE gibi cerrahi yöntemler ile sperm bulunur. Elde edilen sperm Mikro enjeksiyon (ICSI) yöntemi ile Tüp Bebek Tedavisinde kullanılır.

Bir önceki yazımız olan Sperm Testi başlıklı makalemizde erkek kısırlığı, İnfertilite ve semen analizi hakkında bilgiler verilmektedir.