• Kadın Sağlığı İnfertilite ve Tüp Bebek Merkezi

العربيةEnglishDeutschРусскийTürkçe
cikolata-kisti-nedir

ÇİKOLATA KİSTİ (ENDOMETRİOZİS) NEDİR?

Çikolata Kisti nedir?

Çikolata kisti diye bir şey söyleyince, insanın aklına genellikle pozitif bir şey geliyor öyle değil mi? Çikolata kisti demek, endometriozis denen bir hastalığın yumurtalıklarda yaptığı, kistik problemlerdir. Bu çok fazla kafayı meşgul eden bir durumdur. Çünkü bazı problemlerle gelebilir.

Bu durumu ikiye ayırmak gerekiyor birincisi, kısırlık üzerine etkisi var mı, ikincisi ise kısırlık haricindeki sorunları. Kısırlık haricindeki sorunlara gelecek olursak her şeyden önce bir kisttir ve insan kistinin olmasından korkar ve kistin büyüklüğü, sayısı, büyüme hızı, kişinin yaşı ve kanser yapabilme özellikleri hemen insanın aklına gelebilir. Hele bir genç kızsanız; sizin ve ailenizin, belki annenizin en çok aklına gelebilecek sorun; “ bu kistler var, ve ileride bu kistler benim çocuk yapmama negatif bir etki yapar mı yapmaz mı?”  Çünkü biliyoruz ki bu kistler veya çikolata kistlerinin ameliyat edildikten sonra bazı negatif etkileri var. Bir kere ameliyat edildikten sonra yumurta rezervlerini azalttığı biliniyor, ikincisi ise yine kamuoyunda en çok bilinen tarafı; aman kistlere elinizi dokundurmayın, çünkü kistler çıkarsa yapışıklık olur, fallop tüplerini engeller ve çocuk üzerinde negatif etki olur. Genç kızların ve annelerin korkulu rüyası…

Çikolata Kisti Tanı ve Tedavisinde Neler Yapılır?

Şunu söylemek durumundayız ki, tıpçılar veya operasyonu yapan cerrahlar da gerekmedikçe herhangi bir ameliyatı uygulamak istememektedir. Kistin büyüklüğü sayısı ve çok çok önemli olarak adette yaptığı ağrılar veya kendi kendine yaptığı ağrılar göz önüne alınarak operasyona karar verilir. Özellikle tek taraflı ise korkmayın, tek taraftan az da olsa çıkarıldıklarından yumurta, rezerve azalsa bile diğer taraf onu kompanse edebilir ve ileride veya o anda çocuk istiyorsanız sizin kendi başınıza veya tüp bebek tedavisi ile çocuk sahibi olmanız üzerine negatif etkisi olmaz. Ama ameliyat kararı önemlidir. Bazen de takiple veya ağızdan alınan ilaçlar ile bir süre büyüme engellenebilir ama biliniz ki, özellikle 3 veya 4 santimin üzerindeki kistlerde ilaç tedavisi ile bu hastalıkların geçme şansı yoktur. O zaman bunu da bir tarafa bırakacak olursak; kısırlık tedavisine veya tüp bebek tedavisine de cevap vermiş oluyoruz.

Kistiniz varsa incelenecek; kaç tane, nerede,  daha evvel ameliyat oldunuz mu olmadınız mı, büyüklüğü, büyüme hızı ve tüp bebeğe negatif etkisi.

Sıklıkla yaptığımız;  mümkün olduğunca ameliyat etme ve yumurtalıklardaki yumurta rezervi iyiyse onlara da tüp bebek tedavisini öner veya ameliyat olacaklarsa, en iyi olduğu zamanda ameliyattan önce evli ise yumurtalıkları alıp kocasının spermi ile dölle, döllenmiş  embriyoları sakla sonradan da tedaviyi düşün.

O zaman demek ki Tıp; paniğe girmenize gerek olmadan size çifte özel olarak tedavi olasılığını sağlar. Çikolata kisti denen bir hastalık vardır, baş edilebilir ama özellikle fazla miktarda ağrı yapan durumlarda, bazen de çocuğumuz olsa bile operasyonlar olmak durumundasınız. Kapalı cerrahi ile özel, endometriozis cerrahisi ile bu ağrı yapan bölgelerin çıkarılması “özel bir tekniktir” size daha sağlıklı, daha ağrısız, daha mutlu bir hayat şansı tanıyabilir.